Fuzzy Dunlop

2009. 10. 06. 02:00

Nézz balra, ott egy svéd!

Az ég áldja meg azt az edzőt, aki meggyőzte a nem is olyan kis (13) Stefan Edberget, hogy a svéd tenisziskola minden szabályát felrúgva, többet ne kapaszkodjon két kézzel az ütőbe és egykezes fonákkal előkészítve, hálójátékára építse karrierjét.

Minden idők legnagyobb röpte játékosát köszönhetjük neki!

Edberg McEnroe-t oktatja hálójátékból

Az őrült '90-es években voltak játékosok, akik még Edbergnél is hatékonyabban űzték a klasszikus szerva-röpte játékot. Elég Beckerre, vagy Samprasra gondolni. Edberg ugyanis nem ütött gyilkos első szervákat. Nem érdekelték az ászok. Ő röptézni akart. Az ütőt óriási ívben lendítve, a labdát magasan előre dobva gyakorlatilag lement hídba, majd magasra ugorva rádobta csuklóját a labdára és már a T-vonal körül járt mire a fogadó a nyakába felpörgő adogatást megpróbálta valahogy elütni a hálóra törő Edberg mellett. És ha a fogadás nem a vonal mellett landolt, Edberg eltette az előkészítő röptét, elfoglalta helyét a hálónál és befejezte a pontot.

Mindebben az igazán csodálatos az előkészítő röpte volt. Óriási adogatás után letenni a labdát, vagy kivégezni a visszacsorgó fogadást sokaknak megy. A hálónál felépített pontokban azonban Edberg mindent visz. Olyan eszetlen nyugalommal rohamozta a hálót, ahogy Rafa várja a századik tenyerest, Federer adogat Roddicknak, Agassi vágta a sarokba a tenyerest.

Edberg a 80-as években

Edberg soha nem érezte magát kiszolgáltatott helyzetben a hálónál és ez olyan adottság, amit még Federer sem mondhat el magáról. Minden további nélkül tört hálóra második adogatása után és ahogy tehette támadott fogadóként is. Sokszor nyílt rá alkalma, mert olyan egykezes fonákja volt, mint szinte senkinek. Hálózott füvön, hálózott kemény pályán és hálózott salakon. Csak ment előre és eltáncolta a kottát. Hihetetlen tehetségét jellemzi, hogy a nagy szerva-röpte játékosok közül egyedül
(és John McEnroe egy távoli galaxisban) ő jutott döntőben a Roland Garroson annak ellenére - vagy pont azért -, mert a leglassabb felületen sem volt hajlandó stratégiát váltani.

Edberg - Chang

Mi hiányzott akkor? A tenyeres.
Edberg a szervához hasonlóan meglehetősen széles mozdulattal vitte hátra az ütőt tenyereshez és nagyon sokat hibázott erről az oldalról. Minden mérkőzésén benne volt a pakliban, hogy szétesik a tenyó és magával rántja Edberg egész játékát.
Azokon a napokon, amikor összeállt a tenyerese is: legyőzhetetlen volt. Jöhetett Becker, Sampras, Agassi, Wilander (jön is), tehát bárki. Nem volt esélyük. '91-ben összesen hat játékot engedett a csúcson játszó Jim Couriernek a US Open döntőjében.

Edberg - Courier

Edberg az első játékos a történelemben (1983), aki junior korában megcsinálta a Grand Slamet.
John McEnroe mellett az egyetlen férfi játékos, aki egyéniben és párosban is vezette a világranglistát.
1990-ben az év játékosa volt, egy évvel később pedig az év páros játékosának választották.
Szöulban bronzérmes lett egyéniben és párosban.
72 hétig vezette a világranglistát.
42 ATP-tornát nyert egyéniben és 18-at párosban.
Kétszer verte Boris Beckert wimbledoni döntőben és ennél nagyobb teljesítmény nehezen elképzelhető.
Pályafutása elején Ausztráliában még füvön játszottak, Edberg be is húzta a tornát 85-ben és 87-ben.
A végén a US Open kemény pályája feküdt a legjobban Edbergnek és kétszer egymás után ('91, '92) diadalmaskodott New Yorkban.
Utolsó győztes döntőjét Pete Sampras ellen vívta, akit haza pályán négy játszmában győzött le.

Nagyon-nagyon közel volt a karrier Grand Slamhez.
Öt elveszített döntője közül a 89-es Roland Garros finálé lehetett a legfájdalmasabb számára, amikor kettő egyes vezetést követően a 17 éves Michael Chang végül öt szettben legyőzte. (Sírtam.)
Bár az sem lehetett egy könnyű éjszaka, amikor '90-ben egy-egy nyert játszma után (a harmadikban már 5:2-re Ivan vezetett) sérülés miatt kellett feladnia a döntőt Ivan Lendl ellen Ausztráliában.

De Edberg akkor is nyugodt maradt.
Ő mindig az volt. Társai ötször választották meg a legsportszerűbb játékosnak.

De mindez semmit nem számít ahhoz képest, ahogy Edberg a pályán mozgott.
Minden pillanatban megerősítette Bill Tilden kijelentését, miszerint:
A tenisz több mint sport. Művészet, ugyanolyan joggal, mint a tánc.

Amikor Federer laza, erőlködés nélküli játékát éltetjük, egyben a svájci zseni gyerekkori példaképét Stefan Edberget is csodáljuk.

Edberg Wimbledonban

Stefan Edberg a hétvégén Magyarországra látogat és teniszezni fog!
Élőben láthatjuk, ahogy fellép a hálóra és ez mindent pótol. Még Boris Beckert is!

Itt pedig még jegyet is nyerhet a legendák hétvégéjére.

címkék: edberg, tennis classic

24 hozzászólás

1.
  • DJD
  • 2009.10.06. 03:10
 
 
   

nem tudok játszani(?)
"The change you wanted was rejected.
Maybe you tried to change something you didn't have access to."

3.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 10:33
 
 
   

igazad van!

4.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 10:34
 
 
   

javítottam is.

5.
  • erisen
  • 2009.10.06. 11:16
 
 
   

Hm.Nézegettem a belinkelt videokat. Az 1. McEnroe elleni videoban rengeteg olyan megoldás van,ami káprázatos. Viszont pont ebben látszik is, hogy manapság miért nem lehet életképes a serve and volley. Bármennyire szentségtörésnek hangzik, a mai mezőnyben komplexebb,atletikusabb,gyorsabb játékosok vannak mint a 80as,90es éveben. Ez Edberg érdemeiből mit sem von le. Minden sikert a saját idejében kell értékelni. Abban az időben az volt korszerű,az volt a legjobb. Azóta megváltozott a világ. Elhaladt a szerva röpte felett az idő. Mint a fociban a 3 meg 4 csatáros játék felett. A tenisz is nagyot fejlődött. Érdemes megnézni a régi nagy legendák testfelépítését és a mostani top 10-20-30 fizikumát. BigMac(de nem csak ő) bármikor elbújhatna egy Nadal,Murray,Verdasco,de akár Federer mögé. Egyszerűen sokkal gyorsabb is a játék. Elég csak az egyik térfélen lepattanástól a másik térfélen lepattanásig számított átlagidőket nézni. Ütik számolatlanul a felszállóágban lévő labdákat. Iszonyat gyorsan,nagyon precízen. Ilyen sebesség mellet öngyilkosság szerva röptézni. Persze ami Borg,McEnroe,Lendl,Edberg,Wilander kezében benne volt,az a hatalmas tenisztudás azt a mai mezőnyben is nagyon sokan megírigyelnék.
Kizárt hogy egy Nadal vagy Federer,de akár Murray,vagy Simon,de még egy top 20as ellen lehessen röptézgetni. Úgy elütnek hogy öröm nézni. Olyan returnokat nyomat vissza pl. Potro,hogy a T-vonal közelébe sem érne a röptéző fél.Még jó szervával sem. Nincs idő felérni rötézni csak ha a másik már nagyon védekezik.De még akkor sem bizti a dolog pl.Nadal a lelátóról is elüt,Federer tollas ütéssel vagy háló melletti ütéssel,vagy láb közötti ütéssel háttal állva is elült. Jó ez azért nem mindíg így megy,de szemléletes. Nyilván a serve and volley tudás is kisebb a mezőnyben,mert nem alaklmazzák,nem tudják annyit meccsszituban gyakorolni. Szerintem ma már atomszervákkal sem lehetne ezt a fajta játékot játszani.Pl. Karlovic sem szerva röptét játszik. Dent meg nem megy vele sokra. Mindenesetre jók voltak a videok. Nagyon fincsi kis megoldások voltak Edberg kezében. Minden idők legjobbjai közt ott a helye. Színesebb lenne a tenisz ha többen játszanának ilyen játékot,de sajna túlságosan dominál a fizikai része a dolognak.Aki nem fitt,szétfutják,leütik,hiába "pengés" játékos. Pl.Djokovic is ilyen szvsz.
(Nem vagyok szakértő,csak így látom)

6.
  • Doctorpete
  • 2009.10.06. 14:22
 
 
   
  • A komment válasz erre: 5.
  • erisen
  • 2009.10.06. 11:16

egyetértek veled.
a mai mezőny, nem csak teniszben, egyszerűen fizikálisan őrölné fel a korábbit, így hiába magasabb a technikai tudás is esetleg, a fizikai erőnlét dominálna. mert azért a mai srácok sem ügyetlenek, és tényleg sokkal atletikusabbak.

7.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 16:44
 
 
   
  • A komment válasz erre: 6.
  • Doctorpete
  • 2009.10.06. 14:22

Én viszont nem értek egyet. Becker és Sampras vagy Agassi fizikai felkészültsége semmiben nem maradt el a mai menőkétől. Természetesen mindent a maga idejében vizsgálunk, mert csak úgy lehet.
Szerintem egész másról van szó. Mégpedig arról, hogy a '90 évek közepétől számos dolog változott. Wimbledonban hosszabb a fű, a US Openen lassabb a labda és így tovább. Azt ugye ti sem gondoljátok komolyan, hogy Simonnak a maga 67 kilójával jobb a fizikuma, mint mondjuk Lendlnek volt...
És ha tetszik, ha nem: ma nincsenek olyan röpte játékosok, mint ezelőtt húsz évvel. Talán Federer az egyetlen, aki ezt a stílust képviselni tudná. Képviselte is míg volt rá lehetőség. ld. Wimbledon.
Agassi is felszálló ágban ütött (sőt ő ütött csak igazán), de Edberg ellene sem zavartatta magát. Ha megnézitek az első adogatásokat Rafa vagy Murray most az alapvonal mögül 6 méterrel fogadja... És Edberg gondolkozás nélkül felcsípte fonákkal a fogadást, ami után hálóra lépett. Fed az idén elővette ezt a fegyvert újra és nagyszerűen működött. Szóval ezt az egészet nem lehet azzal elintézni, hogy gyorsabb és erősebb lett a játék. Mert, aki hálóra fut az is gyorsabb és erősebb...

8.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 17:02
 
 
   

Vagy Jim Courier fizikuma???

9.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 17:08
 
 
   

A játék nálam sem működik, ugyanaz a hibaüzenet, ami DJD-nél.

Egyébként meg bár kedvelem Edberget, most is fájt a szívem, ahogy láttam megverni Beckert :)

10.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 17:55
 
 
   

nem annyira értem, most próbáltam ki. megnézzük. írd meg a válaszokat és beteszlek.!

11.
  • dina49
  • 2009.10.06. 17:57
 
 
   

Fuzzy, a világranglistát pontokat átírnád?

12.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 18:10
 
 
   
  • A komment válasz erre: 10.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 17:55

hova küldjem őket?

13.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 18:13
 
 
   
  • A komment válasz erre: 12.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 18:10

ide:) aztán sorsolunk úgyis.

14.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 18:28
 
 
   
  • A komment válasz erre: 13.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 18:13

Biztos? ne inkább e-mail, hogy legyen valami kihívás mindenkinek? (Aztán valamelyikre rosszul emlékszem, s itt égek mindenki előtt :D)

15.
  • erisen
  • 2009.10.06. 18:32
 
 
   
  • A komment válasz erre: 7.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 16:44

Simonnak nem jobb a fizikuma. Általában a nagymenők ellen nem is megy annyira. Jó tudom Federert verte. Vol olyan meccs ahol a fülén vette a levegőt (asszem' Nadal ellen) Kb. a top 30ból talán neki+Davydenkonak nincs "extra élsportoló" izomzata.(mint pl.Murray,Nadal,Fed,Tsonga,Verda,stb..) Persze hogy nincsenek manapság olyan röpte játékosok,hiszen nem is erőltetik. Szerintem ha a képességeket nézzük Federer és mondjuk Murray is tudna hasonló röptéket,más kérdés hogy nem teszik. Nem véletlenül. Pl.az első videon BigMac jópár olyan ziccert elrontott,amit mai szemmel egyből kiszúrtam hogy az ilyeneket kíméletlenül elütögetik manapság a hálózók mellett.És nemcsak Federer és bandája,hanem a kicsit lejjebb rangsoroltak is. Sokmindentől függ ez. Speciel régebben az eszeveszett pörgetések sem voltak annyire benne a játékban. Max. Barasategui (ha jól írom) pörgetett nagyon.Másra nem emlékszem,de biztos volt.Nadal vagy Fed olyan pörgetést tesz a labdába,hogy az aztán mindenfele pattan az ütőről csak arra nem amerre az ember akarná.Delpo,Tsonga,Gonzalez olyan erővel üti meg a labdákat hogy ott aztán beleérni is nehéz,nemhogy hálózni.Ilyen ütések mellett egy nagy lutri a hálózás.Biztos a fű is nagyobb Wimbiben,meg más a labda a US openen,de az ütők is mások. Komolyan mondom,ha bemegyek valamelyik boltba ma jobb ütőt veszek én mint amivel anno Edberg,Becker teniszezett. És még csak mélyen a pénztárcába se kell nyúlni. Hipermodern ütőkkel a "lassabb" labda is rakétaként viselkedik egy jó kézben.Márpedig mindenki hipermodern ütőkkel játszik. Borg faütőjével persze hogy nem szállt olyan gyorsan a labda,és pörgetni sem lehetett úgy mint az agyonsúlyozott mai ütőkkel.
Visszatérve a videora...McEnroe honnan fogadta Edberg nyakig felpattanó szerváit? Mindet az alapvonalról. Hát onnan valóban nem is lehet hatékony fogadás=>Edberg fonákkal visszatámad(jól nyomta)=>BigMac kiszorított helyzetben=>Edberg a hálón=>BigMac bukja a pontot. Nem tudok ma olyan játékost mondani,aki az alapvonalon várná a szervát.Nadal és Murray extrém példa,mindketten kb 3 méterrel hátrébb. De a többiek is 1-2 méterrel alapvonal mögül. Nem mókából,hanem mert fizikailag képtelenség máshonnan.És még így is nagyon sok káprázatos return van.
Én még a lehetőségét is ritkán látom meccseken hogy mikor lehetne a játékosoknak felmenni hálózni.Max rövidítések után,vagy Federer féle chip and charge-nál. De amíg régen simán egy középre menő tenyeres után felrohantak ma ez nagyon loser taktika lenne.
Túl sokat írtam.
Öszzegezve szerintem! a szerva-röpte hiánya:
1,mélyen alapvonal mögül játszanak (mert fizikailag csak onnan lehet)
2,innen is halálosan pontos és gyors ütések vannak
3,komplexebb játékosok akik mindent elérnek,visszaadnak,visszatámadnak
(általában alapvonalról mindenki mindenben ütésfajtában jó+1-2 extra,nincs gyengéje)
4,Szemmel láthatólag gyorsabb a játék (mai videok vs. régebbi(15 éves) videok)
5,hiperszuper ütők
6,mivel ez emberfeletti ezért lassították a pályát+labdát
+
7,alapvonaljátékot könnyebb megtanulni,hálózáshoz vele született tehetség kell

Szóval fejlődünk. Nincs ebben semmi rossz. 10év múlva lehet más irányt vesz a tenisz.Lehet hogy méggyorsabb lesz,lehet hogy szerva röpte visszatér. Én már azt várom hogy mikor jelennek meg a bal és jobb kézzel is játszó játékosok. Néha váltanak az ellenfél meg összezavarodik,nem tudja kezelni.:)
Na az nagy szemétség lenne...
Bocs hogy sokat írtam.

16.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 19:27
 
 
   
  • A komment válasz erre: 15.
  • erisen
  • 2009.10.06. 18:32

Semmi baj azért van az oldal. Elfér.
Továbbra sem értek egyet.
Nézd meg a többi videót, ne csak a legrégebbit. John mindig az alapvonalon állva fogadott, mert a félröptét követően ő is mindig igyekezett hálóra lépni. Csak itt esélye sem volt rá. De nem ez a meccs a lényeg.
Ugyanebben a stílusban verte Agassit, Samprast és Couriert.
Azt értsd meg, hogy ha az ütőket fejlesztették az nem csak abban nyilvánul meg, hogy nagyot lehet vele ütni, hanem abban is, hogy jobban lehet velük a labdát kontollálni. Egyébként utóbbiban nagyobb a fejlődés az elmúlt 15 évben.

Apróságok:
Federer nem pörget igazán.
Nézted hol állt a pályán Cincinattiben? A vonalon. Egy lépéssel nem ment hátrább és működött. Andy Murray és Djokovic ellen. Djoker esetében ráadásul egy csomószor hálóra lépett fogadás után is.

Hidd el nekem a magyarázat Edberg előkészítő röptéjében volt és lesz hamarosan megint ász szerva-röpte játékos és újra egyensúly lesz az erőben. Mert az igazán élvezetes az, amikor két eltérő stílusban teniszező játszik magas szinten. Ma ebből csak a Fed-Rafa párharcok maradtak.

17.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 19:28
 
 
   
  • A komment válasz erre: 14.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 18:28

csak a jó választ fogadja el a cucc. vagy próbáld meg másik böngészőből. esetleg lépj ki majd vissza. nem találjuk a hibát:(

18.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 19:43
 
 
   
  • A komment válasz erre: 17.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 19:28

Érdekes. Próbáltam másik böngészőből is, ugyanaz. Ha szándékosan rossz választ adok, akkor kiírja, hogy hibás a válasz. Ha jót, akkor meg másik lapra navigál és kiírja :
The change you wanted was rejected.
Maybe you tried to change something you didn't have access to.

19.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 19:45
 
 
   
  • A komment válasz erre: 18.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 19:43

fene egye meg. írd meg lécci:)

20.
  • petamas
  • 2009.10.06. 21:07
 
 
   
  • A komment válasz erre: 19.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 19:45

Fuzzy!

Nekem is detto. Sajna. Én is megírhatom?

21.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 21:52
 
 
   
  • A komment válasz erre: 19.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 19:45

De tényleg ide, hogy mindenki láthassa? Nincs valami kevésbé publikus megoldás? :)

22.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 22:10
 
 
   
  • A komment válasz erre: 21.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 21:52

elküldöm a regisztrált mail címedre.

23.
  • Dawson
  • 2009.10.06. 22:17
 
 
   
  • A komment válasz erre: 22.
  • fuzzydunlop
  • 2009.10.06. 22:10

Megkaptam, válaszoltam. Köszi!

24.
  • Viktor61
  • 2009.10.07. 00:30
 
 
   

Válaszok : hármat,1991,pepita:)

25.
  • erisen
  • 2009.10.07. 16:22
 
 
   

Edberg előkészítő röptéje tényleg nagyon klassz volt.
Kérdés már csak az hogy sokkal jobb szervák után sincs idejük a maiaknak (nem az akarat hiányzik szvsz)fellépni hálózni. Miért? Néha Federer elindul(nem rossz szerva után),aztán imádkozva nézi ahogy vonalra vágják mellette a labdát.
Pedig azzal nem vádolhatjuk hogy gyengébb a fonákja mint Edbergnek.
Szerintem ezt azért a tenisz edzők is átrágták már,és valamiért egyik sem tanácsolja a tanítványának. Nem tudom. Érdekes lenne erről Federert,Nadal,Murrayt megkérdezni egy riportban.:)
Szerintem Federer ütéseiben elég nagy pörgés van. Nem akkora mint Nadaléban,akinek a játékának ez az egyik fő eleme,de 2.,3. helyre biztos jó.
Telilappal meg nem nagyon látom ütni.

OK,Cincit nem néztem. Ott lehet hogy így nyomta Fed és nyerő volt. Még több olyat akkor.:)

Ma már a játék is műxik! :)
Kösz.

Szólj hozzá Te is! » de először jelentkezz be!

Legutóbbi postok

2012. 01. 29. 21:02

AO: Van, amikor érdemes

olvass tovább
2012. 01. 29. 02:38

Ketrecharc

olvass tovább
2012. 01. 27. 17:56

AO: Ki jut fel a csúcsra?

olvass tovább
2012. 01. 25. 20:11

AO: Semmi különös nem ...

olvass tovább
2012. 01. 24. 23:06

AO: Küzdeni tudni kell

olvass tovább

And the winner is...

+
Nadal
+
Federer
+
Djokovic
+
Söderling
+
Roddick
+
Berdych
+
Murray
+
Ferrer

Tenisz ranglista

Tenisz dühöngő

Dühöngő

olvass tovább

Go Roger!

olvass tovább

Vamos Rafa!

olvass tovább

Ici Novak!

olvass tovább

Come on Andy!

olvass tovább

Google hirdetések